- Komerční sdělení -finance
DomůPodnikáníZabavené ruské jachty ve Francii způsobují problémy nejen jejich majitelům

Zabavené ruské jachty ve Francii způsobují problémy nejen jejich majitelům

Sankce Západu proti Rusku za jeho invazi na Ukrajinu vedly státy mimo jiné k zabavení jachet ruských boháčů blízkých prezidentovi Vladimiru Putinovi.
Jejich umístění v loděnicích jako La Ciotat Shipyards v klidném koutě Francouzské riviéry ovšem také něco stojí a náklady by měli hradit vlastníci. Úřady však často nevědí, kam a komu účty poslat.

Místní celníci zabavili 86metrovou jachtu Amore Vero 2. března, když se její posádka v noci chystala vyplout z přístavu dva dny poté, co Evropská unie (EU) přidala na sankční seznam i majitele lodi Igora Sečina, šéfa ruské státní ropné společnosti Rosne .

Francouzské ministerstvo financí tvrdí, že jachta patří společnosti kontrolované Sečinem, který je jedním z nejstarších spojenců ruského prezidenta Putina. Sečin to však popřel. Není tak jasné, kdo je zodpovědný za údržbu plavidla a komu poslat faktury. A ani to, jak vymoci peníze.

Potíže úřadů
Otázky visící nad Amore Vero tak poukazují na potíže, se kterými se úřady setkávají v případě aktiv Putinových spojenců.

Evropské státy zmrazily nebo zabavily fyzická aktiva ruských oligarchů, ale vlády mají jen málo zkušeností s právními komplikacemi v případě takového majetku.

Navíc superbohatí často kontrolují svá aktiva prostřednictvím sítě fiktivních společností v daňových rájích. Loď Amore Vero se například plaví pod vlajkou Kajmanských ostrovů.

Podle specializované webové stránky Superyacht Times Rusové vlastní téměř každou svačinu drahou jachtu. Některé z těch, které vlastní sankcionované osoby, kotví v bezpečných přístavech, například v Turecku, nebo se plují v mezinárodních vodách mimo jurisdikci států, které zavedly sankce.

Renovace Amore Vero
Loď Amore Vero byla při uvalení sankcí v přístavu ve Francii, kde probíhala její renovace. Společnost MB92, která loď renovovala, na otázku, zda dostala zaplaceno, řekla, že „stále čeká na formální oznámení od celní správy, které objasní oficiální stav plavidla“.

Roční provozní náklady největších superjachet mohou dosáhnout 10 % jejich hodnoty včetně platu posádky, oprav, paliva, jídla, pojištění, poplatků za kotvení a pobřežních služeb. V případě superjachet za stamiliony dolarů tak mohou účty dosahovat desítek milionů ročně a milionů dolarů měsíčně.

V Itálii spravuje zmrazená aktiva veřejně jmenovaný správce a výdaje na údržbu nese agentura pro státní majetek. Majitel je musí později splatit, jinak mu může italský stát majetek prodat, aby se mu vrátily náklady.

Náklady v odpovědnosti vlastníka
Ve Francii a Španělsku zůstávají provozní náklady „zmrazené“ nebo zabavené jachty v odpovědnosti vlastníka. Zablokování jejich bankovních účtů však znamená, že sankcionovaní vlastníci často nejsou schopni zaplatit, uvedla Rachel Lynchová z odborového svazu námořníků Nautilus International.

Dalším rizikem pro vlády jsou nesprávně zadržená plavidla, řekl Giannis Markogiannis, řecký právník specializující se na mezinárodní jachtařské právo, pojištění a daně. Zadržená jachta, jejíž vlastnictví nebylo možné spojit se jménem na sankčním seznamu, musí být „propuštěna“, přičemž za zhoršení stavu nebo poškození během jejího zadržení nese odpovědnost stát. Vlastníci mohou rovněž podat žalobu za ztrátu příjmů z pronájmu nebo za zákaz používání.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek